Nova Schola Labacensis (SI)
Tadeja Pance, sopran
Urška Kastelic, sopran
Ana Novak, sopran
Nadia Magister, mezzosopran kot gost
Blažka Mraz, kljunasta flavta
Tomaž Šinigoj, violina, viola
Miha Šinigoj, violončelo
Boris Šinigoj, romantična kitara

Naroči vstopnice:
Sporočilo umetnikov obiskovalcem: Schubertova glasba vselej gane in povzdigne dušo. Svoj najintimnejši trenutek nedvomno doseže v obliki samospeva, pa tudi nekaterih lirično ubranih večglasnih pesmi za ženske glasove ob nežni spremljavi romantične kitare. Te nas s pretanjeno uglasbenimi pojočimi verzi nemško govorečih romantičnih pesnikov nagovarjajo naravnost v srce. Pri podajanju nepozabnega večera Schubertove komorne glasbe, to je resnične Schubertiade, jim predano priskočijo na pomoč lirično ubrani instrumentalni intermezzi z navdihujočim prepletom spevne kljunaste flavte, milozvočnih godal in srebrnih kitarskih strun.
Poslanstvo ansambla: S koncertnim delovanjem želimo ohranjati in izpričevati visoko duhovno kulturo z izvajanjem neminljivih biserov glasbenega izročila v našem duhovno ubožnem času. Med te bisere zagotovo sodijo Schubertovi znani in tudi manj znani samospevi ter redke lirične večglasne pesmi za ženske glasove, ki jih želimo obuditi v njihovi intimni izvorni obliki s pretanjeno spremljavo romantične kitare. Obenem bi radi s komorno zasedbo kljunaste flavte, godal in romantične kitare opozorili tudi na redko izvajana instrumentalna dela nekaterih romantičnih sodobnikov, ki so svojčas navdihovala samega Schuberta.
Snemanje: Radio Slovenija
Vinar koncertov Seviqc Brežice 2023: Družina Jakončič, Kozana, Goriška Brda
Pogostitev: Društvo Ostrnice Stari trg pri Ložu
Program dogodka
Schubertiade: An Die Musik
Franz Peter Schubert, Heinrich August Marschner, Václav Tomáš Matějka
Koncertni program sestoji iz historično zveste obuditve tako imenovane Schubertiade, večera samospevov ter večglasnih pesmi ob spremljavi romantične kitare in instrumentalih skladb Franza Petra Schuberta ter sodobnikov Ivana Eugena Padovca, Václava Tomáša Matějke in Heinricha Augusta Marschnerja iz preloma 18. v 19. stoletje. Poleg štirih izjemno mladih nadarjenih pevk ob spremljavi romantične kitare v sestavu Nova Schola Labacensis tokrat nastopajo še odlični solisti na kljunasti flavti, violini, violi in violončelu.
Franz Peter Schubert (1797-1828)
Zwei Walzer
Ständchen (*)
Lob der Thränen
Moment musicaux, No. 3
Die Nacht
Ständchen (*)
XV (**)
III (**)
VI Trauer Walzer (**)
IX (**)
An die Musik
Am Meer (*)
*******
Václav Tomáš Matějka (1773-1830)
Notturno op. 25
Marcia
Franz Peter Schubert (1797-1828)
Meeres Stille
Der Tod und das Mädchen
Heinrich August Marschner (1795-1861)
Bagatele 8, op. 4
Franz Peter Schubert (1797-1828)
Klage um Ali Bey
Das Leben ist ein Traum
Die junge Nonne
(*) Neznana zapuščina s preloma 19. in 20. stoletja iz nekdanje knjižnice Srednje glasbene in baletne šole Ljubljana
(**) Original Tänze für Flöte oder Violine und Gitarre
Čeprav je ime Franza Petra Schuberta danes dovolj znano in priznano med ljubitelji klasične glasbe in se je tudi sicer, žal šele post festum, v splošni kulturni zavesti človeštva uveljavilo kot ime enega največjih skladateljev iz obdobja romantike, ne bo odveč, če mu uvodoma posvetimo nekaj vrstic, ki ga povezujejo z našim kulturnim in glasbenim prostorom. Kot že mnogi glasbeni geniji pred njim, tudi Franz Peter Schubert za življenja zunaj ožjega prijateljskega kroga ni prejel pravega priznanja in se je do konca svojega prezgodaj izteklega življenja boril z gmotnimi težavami, ki jih brez pomoči svojih najbližjih in prijateljev ne bi mogel premagovati. Kadar je namreč poskušal dobiti redno zaposlitev, je bil vselej neuspešen. Ne nazadnje tudi s prijavo za glasbenega učitelja pri nas v Ljubljani, ki se je tedaj sicer imenovala s trdim nemškim imenom Laibach. Od tod ni naključje, da so ga po dolgem in trdem premlevanju kandidatov kljub priporočilu dunajskega dvornega skladatelja Antonia Salierija navsezadnje ravnodušno zavrnili. Izbrali so drugega, nedvomno manj nadarjenega in ustvarjalnega kandidata, čigar ime je kmalu utonilo v pozabo.
Kljub temu, da to danes v nas lahko vzbuja ogorčeno začudenje ali vsaj obžalovanje, je Franz Peter Schubert tako po Božji previdnosti vendarle ohranil najdragocenejše: umetniško svobodo. Prav zato je lahko ustvaril toliko vrhunskih glasbenih del, od osupljivo poetičnih samospevov, zborovskih skladb, solističnih klavirskih biserov in izjemnih komornih del za godalni kvartet, klavirski kvintet in druge zasedbe do oper, sakralnih del in simfonij, med katerimi najbolj slovi tako imenovana Nedokončana. Ta dvostavčna simfonija, ne le z globoko občutenim utrpevanjem življenjskih tegob, ampak že s svojim poimenovanjem, zrcali romantično razumevanje umetniške in duhovne pregnantnosti fragmenta ter ne nazadnje tudi življenja samega. Ta se nikakor ne more končati na tem svetu, saj se kot vsaka velika umetnost tudi glasba Franza Petra Schuberta v poslednji intuiciji izteza v transcendenco, h končnemu zedinjenju s Stvarnikom in večnemu dušnemu miru.
S premišljenim izborom najlepših in nadvse reprezentativnih pesmi Franza Petra Schuberta ob spremljavi romantične kitare, iz katerih sestoji jedro pričujočega koncertnega programa, naslovljenega po eni izmed njih An die Musik (Glasbi), želimo predstaviti intimnejšo različico slovitih skladateljevih samospevov, ki jih običajno sicer izvajajo s klavirsko spremljavo. Ne samo, da so se mnogi od njih ohranili tudi v zapisu z značilno romantično kitarsko spremljavo, ob kateri so radi skupaj zapeli tudi v skladateljevem najožjem prijateljskem krogu, temveč nekateri, kot je denimo nežno ubran lirični samospev Die Nacht (Noč), obstajajo samo v tej intimnejši obliki. To je ob pretanjenem zvenenju kitarskih strun.
Zato ni naključje, da so vse do danes ohranili svojo priljubljenost umetniški portreti Franza Petra Schuberta z romantično kitaro v rokah, ki so jih nato radi natisnili na razglednice, da bi si jih zaljubljenci in prijatelji pošiljali v znamenje medsebojne zvestobe in naklonjenosti. Portret izpod čopiča Fr. Ullreicha tako na primer prikazuje mladega skladatelja, kako ubira kitarske strune ob poslušanju cerkvenih zvonov na mogočnem dvojnem zvoniku domače farne cerkve, ki se veličastno vzpenja v sinje nebo v ozadju. Spet drugi izpod čopiča Otta Nowaka upodablja Franza Petra Schuberta pojočega ob kitari, obdanega z občudujočimi in ozaljšanimi damami, navdušenimi prijatelji in znanci v umirjenem večernem vzdušju meščanskega salona, v intimnem muziciranju ob svečah, imenovanem kar po skladateljevem priimku: Schubertiade.
V izbranih skladateljevih samospevih, ki jih tokrat predstavljamo ob spremljavi izjemno kakovostne originalne romantične kitare iz Schubertovega časa, je skladatelj uglasbil navdihnjena lirična besedila nekaterih najslavnejših romantičnih pesnikov, kot so Johann Wolfgang Goethe: Meeres Stille (Morska tišina), Heinrich Heine: Am Meer (Ob morju) in August Wilhelm Schlegel: Lob der Tränen (Hvalnica solza); pa tudi manj znanih, a zato nič manj navdihujočih, kot so Ludwig Rellstab: priljubljena Stāndchen (Podoknica), Caroline Pichler: Die Nacht (Noč), Franz Adolf Friedrich von Schober: An die Musik (Glasbi), Johann Christoph Wannovius: Das Leben ist ein Traum (Življenje je sen), Jakob Nikolaus Craigher de Jachelutta: Die junge Nonne (Mlada nuna), Matthias Claudius: Der Tod und das Mādchen (Smrt in deklica), Klage um Ali Bey (Tožba za Alijem Beyem). Ne nazadnje med uglasbenimi liričnimi besedili srečamo celo nemško prepesnitev izbranih verzov iz drame Cymbeline King Williama Shakespeara, izpod peresa Abrahama Voßa, prav tako naslovljeno Stāndchen (Podoknica), ki ji je Johann Anton Friedrich Reil na pobudo Antona Diabellija dodal še dve Shakespearovim liričnim poezijam sorodno ubrani avtorski kitici.
Pojočim verzom navdihnjenih samospevov Franza Petra Schuberta za sopran oziroma mezzosopran solo in romantično kitaro, v izvedbi katerih se zaporedoma zvrstijo vse naše štiri izjemno nadarjene mlade pevske solistke, smo dodali nekaj izjemnih biserov v obliki manj znanih in redkeje izvajanih skladateljevih večglasnih pesmi za ženski tercet. Ta sestoji bodisi iz treh sopranov ali iz dveh sopranov in mezzosoprana, kot ga predvideva izvedba romantično razigranega in z mladostnim hrepenenjem nežno navdihnjenega terceta Das Leben ist ein Traum (Življenje je sen) ter za geopolitično odmaknjeno dunajsko meščansko okolje osupljivo pretresljive žalostinke za Egipčanom Alijem Klage um Ali Bey (Tožba za Ali Beyem), v kateri, za tem v Schubertovem času tragično preminulim in med domačim egipčanskim ljudstvom nadvse priljubljenim mameluškim voditeljem in vojskovodjo, navsezadnje neutolažljivo jočejo tako ljudje kot krokodili po vsej daljni deželi ob Nilu. V sklepnem delu večera navsezadnje nadvse dramatično zazveni ognjevito razvejan samospev v priredbi za tri lirične sopranistke, romantično kitaro in violončelo Die junge Nonne (Mlada nuna), ki v dramatičnem doživljanju osupljive lepote in razgibanega dogajanja v naravi presunljivo zrcali zanosni vrtinec razviharjenih duševnih čustev, ki mlado redovnico naposled povzdignejo v pomirjujočo duhovno bližino in zedinjenje z izvoljenim Ženinom.
Med vse te romantično pretanjene, čustveno razgibane in duhovno povzdignjene pevske skladbe Franza Petra Schuberta pa se kot nežne vijolice vpletajo komorni instrumentalni intermezzi. Vanje smo poleg izbranih skladateljevih izvirnih plesov za (kljunasto) flavto ali / in violino, s spremljavo kitare v faksimilni izdaji njegovega kolega, glasbenega založnika, pianista in skladatelja Antona Diabellija, dodali tudi nekaj novejših priredb priljubljenih avtorjevih klavirskih del, kot so št. 3 iz Moment musicaux in dva Valčka. Izjemoma pa smo našo Schubertiado vključili tudi duhovno nadvse sorodno ubrani skladbi dveh sodobnikov Franza Petra Schuberta in sicer: stavek Marcia iz Notturna op. 25 na Dunaju delujočega češkega kitarista Václava Tomáša Matějke za kljunasto flavto, violo, violončelo in romantično kitaro ter lirično razgibano Bagatelo št. 8, op. 4 za solo romantično kitaro v nemško govorečem območju nekoč nadvse priljubljenega opernega skladatelja in kitarista Heinricha Augusta Marschnerja.
Lokacija
Radio Slovenija, Program Ars, Banchetto musicale
Banchetto musicale je oddaja, v kateri se na programu Ars posvečamo koncertnim posnetkom glasbe starejšega datuma nastanka. V njej poslušamo posnetke naših osrednjih festivalov stare glasbe - Festivala Radovljica in Seviqc Brežice, pa tudi tujih koncertov, na katerih nastopajo priznani umetniki, strokovnjaki za izvajanje stare glasbe.